Масоните и тяхното тайно общество винаги са будели интерес и редица въпроси. Кой популярни личности са били или са масони? Как масоните се познават един друг? Обвързани ли са с политиката и бизнеса и по какъв начин?
Издателство „Труд“ предлага на читателите книга, която изследва връзката на масоните с „Рокфелер център” в Ню Йорк, както и разяснява какви са жестовете на членовете на това общество. Авторът прави много обстоен преглед на редица личности от близкото и далечно минало, масони, които си служат с определени тайни знаци.
Книгата възражда спомена за старите традиции на Свободното масонство, единствени запазени следи от които са многобройните произведения на приложното изкуство от епохите на Ренесанса и Барока. Стъпвайки на тях, то изследва идейния замисъл на създаденият в духа на новите традиции на Свободното масонство – датиращи от 1717 г. – „Рокфелер център“ в Ню Йорк, който е една от основните архитектурни, художествени и идеологически забележителности в САЩ. Редица негови черти, като например формата на неговата централна сграда и релефа на Бог над нейния вход, показват, че той се явява въплъщение на масонската идеология, изповядвана от неговите създатели и на първо място от Джон Рокфелер-младши.
В този контекст за първи път публично се онагледяват древните масонски идентификационни жестове, използвани и до днес от представители на висшия кръг на Свободно масонство като например Жан-Клод Юнкер, Йенс Столтенберг, Франк-Валтер Щайнмайер, Доналд Ръмсфелд, кралица Беатрикс Нидерландска, барон Якоб Ротшилд, Папа Бенедикт XVI, Дейвид Рокфелер, Джордж Сорос и др.
Книгата е изпълнена с богат илюстративен материал, който прекрасно онагледява примерите, които авторът дава в текста. Има и цветно приложение с някои от най-значимите и бележити членове на тайното масонско общество.
‘‘Ромбът’’ на Ангела Меркел
През последните години стана популярен жестът на канцлера на Германия Ангела Меркел „Merkel-Raute” или „ромбът на Меркел” (фиг. 1, 2 и 3). Той се счита за нейна визитна картичка и представлява ромб или триъгълник, образуван от събраните палци и показалци на двете ръце. Нарича се също „диамантът на Меркел” и „триъгълникът на властта”. Според самата Меркел, той спомага за разрешаването на проблема „какво да прави с ръцете”, когато е на публични места.
По време на кампанията за парламентарни избори в Германия през 2013 г. този жест се превръща в политически символ на нейния християндемократически съюз (CDU), изобразен върху огромен рекламен плакат, покриващ двете страни на строяща се сграда до централната гара в Берлин (фиг. 2). Той има огромните размери от 2,4 хиляди кв. м. с надпис, който гласи „Германия е в добри ръце“, визиращ жестът на Меркел.
Значението на този ромб или триъгълник от пръсти е обект на много коментари и анализи, както и на имитации от страна на колеги и симпатизанти (фиг. 4). Той се счита за изобретение или „търговска марка” на Меркел, което обаче не е точно така. За първи път подобен жест се показва в средата на 19 век от 11-ият американски президент Джеймс Полк, който е в длъжност от 1845 до 1849 г. Той е документиран върху неговия официален портрет и е вдъхновен от идеологията на Свободното масонство, в което Полк е посветен. Това личи от няколко негови портретни изображения, като например показаното на фиг. 5, на което той демонстрира един от класическите масонски идентификационни жестове, а именно т. нар. „извърната глава”. На него са налице са и някои свързани с масонството атрибути – наръч книжа и полудръпната завеса на задния план, която често се използва за декор в такива случаи.
Полк сплита пръстите на ръцете си по специфичен начин, образувайки фигура с формата на закръглен, вдлъбнат отгоре триъгълник. Последният символизира масонската Света Троица, изпълнителен орган на която се явява Господ Бог. Жестът изпъква на фона на по–тъмния костюм и масата отстрани. Масонски жестове Полк демонстрира и на други свои портретни изображения.
Жестът с ръцете на Полк е новаторски и до този момент не е широко разпространен в масонските среди. Това става по–късно, когато е доразвит и наложен като като нов, модерен масонски жест от 38–ия президент на САЩ Джералд Форд, който е в длъжност от 1974 до 1977 г. Той го демонстрира нееднократно на свои портрети, като например тези, показани на фиг. 6 и 7. Те са рисувани и официални (от общо 10 такива), на които сключените пръсти на двете му ръце образуват точен равнобедрен триъгълник. На фиг. 7 в комбинация Форд използва споменатият масонски жест ‘‘извърната глава’’, който показва нееднократно и на други места.
И в двата случая в средата на триъгълника от пръсти на Форд се подава или ‘‘гледа’’ любимата му лула, което показва неговия замисъл. Той е свързан със символа на триъгълника с Всевиждащото око на Проводението или на Бог, изписан върху държавния печат на САЩ и банкнотите от 1 американски долар (фиг. 8). Последният е инспириран от идеологията на Свободното масонство в САЩ и символизира образа на Всевишния масонски Бог Създател. Жест с този символ Форд – явно съзнателно – демонстрира и на портретната си снимка на фиг. 9. Подобни пози и жестове той илюстрира и на други свои портрети.
Жестът на Форд се възприема и използва по своеобразен начин и от следващият президент на САЩ Джими Картър, който не веднъж позира с него (фиг. 9, 10 и 11). С дланите и пръстите на двете си ръце той ‘‘изплита’’ фигура с формата на триъгълник или пирамида, в чиято горна част има втори тригълник с отвор. Това напомня за пирамидата с триъгълника и окото от 1 доларовата банкнота. Картър избягва директният поглед, а предпочита типичният класически масонски жест на извръщането на главата и погледа настрани.
С подобен жест преднамерено позира и тясно свързаният с Федералния резерв на САЩ барон Якоб Ротшилд на портретната фотография на фиг. 12. Пръстите му образуват равностранен триъгълник е с удивително точни размери. Жестът явно е преднамерен и нелесен за изпълнение заради необходимата точност. Погледът му е директен и многозначителен и е важна добавка към жеста, засилваща значението му. Наклонената надясно глава на барона сочи към портрета на свой предшественик, който от своя страна също е изобразен с жестове и атрибути на масонството. Тук сякаш миналото среща настоящето и бъдещето на барона и изповядваното от него масонство.
Друг, избрал такъв тип ‘‘тригълен’’ ръчен жест за официалния си портрет, е бившият министър на отбраната на САЩ Доналд Ръмсфелд – виден американски политик, идеолог и автор на термина ‘‘нова Европа’’, който показва визията на САЩ за Източна Европа през 21 век (фиг. 13). Ръцете му преднамерено за нарисувани с по-голям размер от нормалния, с което се слага акцент върху тях.
Бившият секретар на САЩ Мадлин Олбрайт също избира този жест за официалния си портрет (фиг. 14). Тя е от жените, посветени във висшите кръгове на масонството, което тя демонстрира например на фиг. 15 чрез използването на един от най-старите и изпълнени с най-дълбоко съдържание масонски жестове, а именно т. нар. „средни пръсти” (събраните среден и безименен пръсти на ръката), който е разновидност на жеста „среден пръст”. Своеобразно, оригинално развитие на същия жест съвсем открито демонстрира настоящият председател на ЕК Жан-Клод Юнкер (фиг. 16). Той се изпълнява на фона на събраните палци и показалци на двете ръце, с което се получава една разновидност на описаният по-горе триъгълен жест. Така в случая с Юнкер се получава жест, който комбинира два други жеста – старомасонският ‘‘средни пръсти” и новомасонската „троица” или „триъгълник”. Важно допълнение към това е многозначителният, откровен и директен поглед на Юнкер.
Още две вариации на въпросният жест показват бившите президенти на САЩ Бил Клинтън и Джордж Буш. Първият се усмихва и малко неестествено събира дланите на ръцете си, подавайки ги напред под формата на издължен равнобедрен триъгълник (фиг. 17). В този случай погледът е важна добавка и говори сам за себе си. Много доволен от себе си изглежда също Джордж Буш на своя официален портрет (фиг. 18). На него той сплита ръцете си по такъв начин, който образува съвсем точен и насочен надолу триъгълник от пръсти. С кутрето на дясната ръка той указва посоката на неговото действие, зад което според американската масонска традиция трябва да се крие Бог Отец.
Във всички тези случаи с жеста на „троицата” или „триъгълника на властта” ключово е неговото преднамерено използване. То личи както от предварително обмислената поза, но особено от съзнателния, „предупреждаващ”, многозначителен поглед, с който се придружава. В по-редки случаи той страни, което е заради използването на класическия старомасонски жест „извърната глава”. По този начин, следвайки до известна степен сляпо определени древни традиции, ‘‘открито’’ се демонстрира организационната и идеологическата зависимост от определено масонско течение което, както личи по всичко, по определен начин е свързано с дейността на Федералния резерв. Последният се явява средството за налагането на волята на определена елитарна и малко известна американска масонска фракция по света. Малцината, посветени в значението на описаните жестове, полуоткрито-полуприкрито заявяват, че действат координирано за осъществяването на своите намерения, които едновременно с това са и намерения на Федералния резерв. Това заключение се налага! Към тях днес принадлежи преобладаващата част от американския и европейския политически елит, който осъществи заплануваният процес на европейска интеграция и поставянето й в зависимост от въпросния кръг в САЩ.
Всичко това обяснява смисълът на ‘‘ромба’’ на Меркел. Считайки, че той се получава от събирането на палците и показалците на двете ръце, се изпуска една много важна подробност. А тя е, че когато Меркел е концентрирана пръстите на ръцете й не са разперени, каквото е естественото, непринуденото му положение, а двата средни пръста на ръката й (средният и безименният) са събрани и сключени с тези на другата ръка. Това личи от повечето нейни пози като например тази на фиг. 1, която е взета от Уикипедия и може да се счита за официален портрет, защото на него Меркел позира, както и от жестът на фиг. 2. Подобна конфигурация на пръстите прави жестът неестествен и не лесен за изпълнение. Меркел по–скоро се напряга с него, защото изисква концентрация и внимание, отколкото да си почива. Това показва, че тя го прави символически, отправяйки определено послание към обществото, а не терапевтически.
В този си вид всъщност жестът на Меркел се явява комбинация от два масонски жеста – старият европейски ‘‘средни пръсти’’ и новият американски ‘‘триъгълник на властта’’, което е загатнато от колажа на корицата на сп. Шпигел на фиг. 20. На него канцлерката е изобразена в поза, илюстрираща цели четири масонски жеста – ‘‘средни пръсти’’, ‘‘скрита ръка’’, ‘‘извърната глава’’ и „посочване настрани с показалец”. Той явно е изработен от някой, който е посветен в тяхното значение и отношението на Меркел към тях.
Всички тези подробности, свързани с въпросната жестикулация на Ангела Меркел през последните години, могат да бъдат взети и за случайности. Към тях можем да добавим и тази, че в болшинството от случаи зад сключените във формата на триъгълник или ромб нейни пръсти стои и „наблюдава” – повече или по–малко центрирано – едно от копчетата на костюма! …..